Tips om te winnen in Fall Guys: Ultimate Knockout

Zo krijg je de felbegeerde kroon te pakken!

De battle royale-game Fall Guys: Ultimate Knockout is een gigantische hit! Miljoenen mensen spelen het spel, waarin je moet proberen als laatste over te blijven in een reeks uitdagende levels. Met deze tips behoor je al snel tot de beste spelers en krijg je mogelijk eindelijk dat felbegeerde kroontje te pakken!

Uit het niets heeft iedereen het over Fall Guys. De game verscheen een paar weken geleden op Steam en PlayStation 4. Daarbij is het spel gratis te downloaden voor PlayStation Plus-leden. Binnen de kortste keren genoten letterlijk miljoenen spelers van het vrolijk ogende spel en is de game niet meer weg te denken. In dit artikel vind je meer informatie over Fall Guys en krijg je tips mee om als een echte pro de strijd aan te gaan.

Fall Guys

Wat is Fall Guys?

Even kort een uitleg van Fall Guys, mocht je nog niet bekend zijn met de game. In elk potje nemen zestig spelers het tegen elkaar op. Met je Fall Guy moet je verschillende hindernisbanen zien te overkomen en zo snel mogelijk over de finish zien te geraken. Elk level heeft een limiet qua aantal spelers dat door mag gaan, dus zit je niet bij de eerste groep spelers die de finish halen, dan val je af. Op deze manier wordt de groep spelers steeds kleiner, tot er natuurlijk maar één winnaar overblijft. De winnaar ontvangt naast eeuwige roem een kroontje, waarmee je toffe nieuwe cosmetische items voor je Fall Guy kan ontgrendelen.

Naast hindernisbanen zijn er ook andere minigames die tussendoor voorbijkomen. Zo moet je in een bepaalde minigame over een bewegende balk springen en ondertussen niet in de afgrond vallen. In een ander spelletje moet samen met een groep spelers een bal zo snel mogelijk over de finish zien te rollen, voordat de tegenstanders dat voor elkaar krijgen. In totaal zijn er inmiddels meer dan 24 verschillende spellen die random langskomen. De ontwikkelaar voegt via updates zo nu en dan ook nieuwe spellen toe.

Fall Guys Cosmetics

Nog even over die ontgrendelbare cosmetische items: niet alleen met de gewonnen kroontjes kun je nieuwe uiterlijkheden voor je Fall Guy ontgrendelen, door het spel te spelen ontgrendel je ook steeds meer items. Je doet ervaringspunten op waarmee je levels omhoog gaat, en in het gratis eerste seizoen ontgrendel je daarmee van alles. Het loont dus om zo snel mogelijk met Fall Guys aan de slag te gaan!

Natuurlijk zijn er meer dan genoeg tips en adviezen om wat beter voorbereid aan je volgende potje Fall Guys te beginnen. Hieronder helpen we je op weg!

#1: Raak bekend met de besturing van je Fall Guy

Je Fall Guy kan natuurlijk rondlopen en springen om zo de vele obstakels te vermijden en de finish te halen, maar vergeet niet dat hij meer kan! Zo kan hij naar voren duiken – dat is enorm handig om nét eerder over de finish te geraken of een afgrond te vermijden. Of wat te denken van een naderende bal die je zomaar omver kan kegelen… een goed getimede duik scheelt dan belangrijke seconden. Ook kan hij dingen vastpakken, waaronder andere spelers! Het is belangrijk al deze moves te leren en bekend te worden met de besturing en de balans van je Fall Guy. Ervaring is alles, dus val je voor de zoveelste keer in de afgrond, geef dan niet op en blijf proberen!

Fall Guys controls

#2: Leer van de beste spelers

Behalve in het finalespel hoef je nooit als eerste over de finish te komen – zolang je maar binnen de limiet van doorgelaten spelers valt die bovenaan het scherm te zien is. Maak hier slim gebruik van door, zeker wanneer je nog niet veel ervaring hebt, de spelers die voor je lopen te volgen. De koplopers weten vaak precies wat ze doen en door er achteraan te lopen kom je vaak achter de meest veilige en snelste routes, en zie je ook hoe slim zij zich voortbewegen. Zeker in het level Door Dash, waarin het onduidelijk is door welke deuren kunnen breken en welke gesloten blijven, loont het om achter de leiders aan te lopen in plaats van zelf koploper te zijn. In Perfect Match moet je op het icoontje op de vloer staan dat voorbij komt op het scherm. Mocht je zijn vergeten welke icoontjes waarop de vloer staan, aap dan gewoon de andere spelers na!

Fall Guys screenshot

#3: Vermijd de grote groep

In het verlengde van de vorige tip, is het aan te raden om niet in het drukke middelpunt van de groep spelers te vertoeven. Doordat je omsingeld bent door een grote groep duikende, springende en vallende spelers, val je zelf ook regelmatig om of wordt je zelfs uit de weg geduwd. Het is beter om in de voorste linie te lopen, of anders achter de grote groep – met een beetje geluk zorgt de chaos van de grote groep er voor dat een groot deel van de spelers in de afgrond valt, waardoor je ze daarna lachend voorbij zoeft.

Fall Guys screenshot

#4: Loop in de richting van roterende platforms

In bepaalde levels – Dizzy Heights bijvoorbeeld – heb je veel roterende platforms. Ga niet in tegengestelde richting van deze platforms lopen, want dat kost klauwen met tijd! Laat je in plaats daarvan meevoeren met de richting van het roterende platform, en spring er dan precies op tijd af om op het volgende platform terecht te komen. Wanneer je hier handig in wordt, ben je binnen de kortste keren het gros van de spelers voor!

Fall Guys Dizzy Heights

#5: Timing is alles

In een game met veel bewegende balken en platforms is timing natuurlijk alles. De enige manier waarop je goed wordt in timing, is levels vaak door te spelen. Dan merk je bijvoorbeeld wanneer je moet springen om over een ronddraaiende balk te geraken, of time je precies waar je moet lopen op een wip om hem niet teveel naar één kant te laten hellen. Vooral in het level Gate Crash, waarin deuren constant open en dichtgaan, is timing essentieel. Vaak is het verstandig om, wanneer je in de buurt bent van een nieuwe set deuren, naar de gesloten deur te rennen. Die gaat meestal open op het moment dat je er aankomt. Dat geldt ook voor de glijbaan aan het einde: zorg dat je de richting van de gesloten deur op glijdt – hopelijk gaat de deur tijdens je sprong dan net open en rol je zo de finishlijn over.

Fall Guys Gate Crash

#6: Werk samen in teamspellen…

In Fall Guys zitten er diverse teamspellen. Probeer niet als kip zonder kop rond te lopen, maar werk samen met spelers! Laat het duwen van de bal in Rock N Roll aan de spelers die net achter de bal staan over – en ga vooral niet in de weg staan van de bal van je team! Jat in Egg Scramble niet een ei uit de handen van een teamgenoot: daar heb je niets aan, je gaat immers alleen door als heel je team niet als laatste eindigt.

Fall Guys Team Games

#7: …of val de tegenstander juist lastig!

Mocht je team lekker bezig zijn in een van de teamgames, dan kun je je aandacht ook op de andere teams richten en hen dwarszitten. Ga in Rock N Roll bijvoorbeeld in de weg lopen van de bal van een ander team, steel gouden eieren van andere teams in Egg Scramble of probeer de ballen van andere teams in Hoarders naar jouw helft te duwen. Dat je eigen team goed presteert is belangrijk, maar aangezien alleen het laatste team eindigt is het misschien nog wel belangrijker om het leven van andere teams te verzuren!

Sabotaging in Fall Guys

#8: Maak een partychat aan en werk samen

Een nóg betere manier van samenwerken is een partychat beginnen met vrienden en dan Fall Guys opstarten. Daardoor kom je automatisch in dezelfde teams tijdens teamspellen, wat natuurlijk sowieso handig is voor de coöperatie, maar ook tijdens races is het verrekte handig. Spelers die al over de finish of af zijn kunnen bijvoorbeeld meekijken en je advies geven. In het ergste geval kunnen ze je in ieder geval aanmoedigen!

Fall Guys Squad of three players

#9: Je hebt in Tail Tag alleen op het einde een staartje nodig

In Tail Tag moet je er voor zorgen dat wanneer de tijd voorbij is, je een staartje hebt (door spelers met een staartje vast te pakken krijg je er zelf een, en verliezen zij hun staart). Het is dus niet nodig om aan het begin van het spel al een staart te hebben, want dan staat er alleen maar meer tijd op de klok – tijd waarin je je staart weer kunt verliezen! Mocht je eenmaal een staartje hebben, probeer dan op een plek te staan waar zo weinig mogelijk spelers komen – in het midden van het level is vaak een goed idee. Mocht je dan toch achterna gezeten worden door een speler, laat je dan lanceren door de ronddraaiende hamer – dan ben je zo een half level van hem of haar verwijderd. Al is het natuurlijk maar de vraag in wat voor situatie je landt…

Fall Guys Tail Tag screenshot

#10: Je team in Fall Ball heeft een keeper nodig

In Fall Ball moet je met de aanwezige ballen goals scoren in het doel van de andere partij. Vaak rennen de meeste spelers van je team als een kip zonder kop naar de ballen, maar blijft het doel van je eigen team onbemand. Offer je op en ga er zelf voor staan. Als jij straks een naderende bal uit het doel weet te houden, ben je de held van de wedstrijd! Het gaat om de eindscore, en het is verdraaid lastig om van een flinke achterstand terug te komen, dus verdedig mee.

Fall Guys Ball Game

#11: Grijp de kroon in Fall Mountain

Je hebt van de tips waarbij je je ogen ophaalt – logisch toch? – maar geloof ons, veel spelers maken in Fall Mountain deze grandioze fout! In Fall Mountain ren je als een bezetene naar de top om de kroon daar te pakken. De spelers die als eerste de kroon vast heeft, wint het spel! Veel spelers vergeten wanneer ze naar de kroon springen alleen om hem ook daadwerkelijk vast te grijpen. Zonde natuurlijk, want dan gaat iemand anders er met de winst vandoor. Grijpen naar die kroon dus!

Fall Guys Fall Mountain screenshot

#12: Raak niet te gefrustreerd en geniet

Deze tip is misschien een beetje flauw, maar toch belangrijk: het spel draait om de lol die je tijdens het spelen hebt. Wanneer je gefrustreerd raakt omdat je voor de zoveelste keer in een afgrond valt, of nét voor de finish wordt uitgeschakeld, haal je alle lol er uit. Daarbij ga je wanneer je gefrustreerd bent alleen maar krampachtiger spelen, wat er voor zorgt dat het nog slechter gaat. Dus: adem in, adem uit, en geniet van de complete chaos van Fall Guys: Ultimate Knockout!

Fall Guys Eliminated

Heb je nog geen Fall Guys en wil je ook meedoen aan de knotsgekke actie? Lees dan hier hoe je deze game in augustus gratis kan ontvangen via een PlayStation Plus-abonnement!

Meer uit Fall Guys halen?

Krijg je maar geen genoeg van Fall Guys (herkenbaar!) en wil je jouw Fall Guy een leuke make-over geven? Kleed je Fall Guy dan aan met unieke verzamelaarskostuums uit de PlayStation Store of koop Kudos om uit te geven in de in-game winkel! PlayStation-tegoed koop je makkelijk en snel bij Game Mania en je ontvangt de tegoedcode direct in je mailbox. Wel zo handig! Daarnaast spaar je Game Mania XP Coins voor iedere aankoop - ook voor digitaal tegoed!

Fall Guys Fastfoodpakket

Fastfood Outfitpakket

PlayStation 4

Koop dit pakket in de PlayStation Store met €5 tegoed!

Fall Guys Verzamelaarspakket

Verzamelaarspakket

PlayStation 4

Koop dit pakket in de PlayStation Store met €10 tegoed!

Fall Guys Kudos

12,500 Kudos

PlayStation 4

Koop deze bundel in de PlayStation Store met €5 tegoed!

Fall Guys Huge Kudos

170,000 Kudos

PlayStation 4

Koop deze bundel in de PlayStation Store met €50 tegoed!