Tips & Tricks om alsnog aan The Witcher 3: Wild Hunt te beginnen

Zo word je een succesvolle Witcher

The Witcher 3: Wild Hunt is een van de meest geprezen games van deze generatie. In deze gigantische actie-rpg kun je gemakkelijk meer dan honderd uur verliezen – zeker wanneer je de uitbreidingen Blood & Wine en Hearts of Stone, of de complete editie van de game waar deze bij zijn inbegrepen aangeschaft hebt. Nu The Witcher dankzij de succesvolle Netflix-serie populairder dan ooit is, wil je misschien alsnog wel beginnen aan dit epische avontuur rondom Geralt of Rivia. Met deze tips ga je goed voorbereid op een avontuur dat je nog lang zal heugen!

The Witcher 3 tips tricks

Besef wanneer de game zich afspeelt

Mocht je de voorgaande The Witcher-games niet hebben gespeeld en de boeken niet hebben gelezen, maar wel hebben genoten van het eerste seizoen op Netflix, dan is het goed om te weten dat The Witcher 3 zich ver na de televisieserie afspeelt. De serie is namelijk gebaseerd op de boeken van Andrzej Sapkowski, en alle games spelen zich pas daarná af. Hoewel de games vrij op zichzelf staande avonturen zijn, verraden ze dus wel het een en ander over hoe relaties tussen bepaalde personages zich gedurende de Netflix-serie gaan ontwikkelen. Hoe dan ook hoef je je niet druk te maken over een mogelijk gebrek aan kennis: The Witcher 3 legt in de eerste pakweg tien uur vrij duidelijk uit wat de verhoudingen tussen personages en complete regio’s van de wereld zijn en waarom hoofdpersonage Geralt eropuit trekt.

Kies de platformversie die bij je past

Voordat je aan je avontuur begint, moet je natuurlijk wel bepalen waar je het spel op speelt. The Witcher 3: Wild Hunt is verkrijgbaar op PlayStation 4, Xbox One, Switch en pc. De pc-versie is met de juiste hardware logischerwijs het mooist een biedt ook een groot scala aan mods, maar de PS4- en Xbox One-versies zien er ook prima uit. De Switch-editie trekt grafisch aan het kortste eind, maar ziet er zeker dankzij de verschillende grafische opties via de meest recente update – wel even downloaden wanneer je het spel voor het eerst in je Switch stopt – zeer fatsoenlijk uit. Deze versie heeft natuurlijk het grote voordeel dat je hem overal kunt spelen.

The Witcher 3 tips tricks

Kam het introgebied (White Orchard) grondig uit

The Witcher 3 biedt een gigantische open wereld om te verkennen, maar enkele locaties zijn afgezonderd en kun je alleen via fast travel bereiken. Het introgebied, White Orchard, is zo’n afgesloten gebied. Vergeleken met de grotere gebieden van The Witcher 3, zoals het moerassige Velen, de bruisende stad Novigrad en de wilde Skellige-eilanden, is White Orchard relatief klein. Toch loont het om voordat je je avontuur vordert eerst dit gebied grondig te verkennen. Bezoek elk vraagteken op de map en klaar elke hoofd- en zijmissie om zo aan te sterken voor je avontuur écht begint.

Bekijk alle notice boards

De spelwereld van The Witcher 3 zit vol met notice boards: borden die veelal zijn gesitueerd in dorpjes en steden waar inwoners allerlei berichten en Witcher Contracts plaatsen. Bekijk dus op elke locatie deze notice boards, want de Witcher Contracts zijn vaak spannende zijmissies die je ervaring, spectaculaire gevechten met monsters en beesten en niet te vergeten een flinke zak geld opleveren. Notice boards kunnen gedurende de game ook aangevuld worden met nieuwe missies. Wanneer een board op je map geel gekleurd is, weet je dat je er iets belangrijks kunt vinden.

The Witcher 3 tips tricks

Verzamel Skill Points en pas ze toe in je skill tree

The Witcher 3 bevat een uitgebreide skill tree waarmee je Geralt kunt laten uitblinken in diverse elementen, zoals zwaardvechten en het gebruik van magie. Dit doe je door Skill Points toe te wijzen. Elke keer wanneer je een level omhoog gaat (vooral door hoofd- en zijmissies te doen) verdien je een nieuwe Skill Point. Ook door eenmalig een zogenaamde ‘Place of Power’ te activeren ontvang je een Skill Point. Verken de spelwereld dus grondig, want deze relatief kleine rotsformaties zijn de moeite waard. Geralts Witcher-medaille en daarmee je controller gaan trillen als je in de buurt bent van een Place of Power.

Bepaal aan welke skills je waarde hecht

Je kunt in de skill tree heel veel verschillende mogelijkheden ontgrendelen, maar er zit een limiet aan de hoeveelheid skills waarmee je Geralt kunt uitrusten – al vergroot je die limiet wel door in level te stijgen. Het is dus belangrijk dat je vooral de skills ontgrendelt die je nodig denkt te hebben. Bonussen voor vechten in lichte armor zijn natuurlijk niet zo handig wanneer je vooral in zwaar bepantserde kledij rondloopt, en upgrade vooral de magische tekens die je voorkeur genieten.

Een aantal skills zijn sowieso handig om te ontgrendelen: je Axii-sign upgraden zorgt ervoor dat je gedurende het spel veel personages om kunt praten om je zo uit lastige situaties te praten, en de gourmet-skill zorgt er voor dat je health maar liefst twintig minuten wordt aangevuld bij het gebruik van één etens- of drinkenswaar. Mocht je trouwens spijt hebben van bepaalde skills die je hebt ontgrendeld: met een Potion of Clearance reset je al je punten en kun je ze opnieuw uitgeven.

The Witcher 3 tips tricks

Alles wat je doet heeft consequenties

De wereld van The Witcher 3 is bikkelhard, en jouw acties hebben soms onherroepelijke consequenties. Tijdens hoofd- en zijmissies krijg je regelmatig keuzes voorgeschoteld die het verloop van die missies – en het lot van diverse personages – bepalen. Vaak is er niet eens een juiste keuze: alle resultaten kunnen nadelig zijn voor bepaalde mensen, en sommige missies kun je zelfs onherroepelijk verknallen. Erger je hier niet teveel aan: net als in het echte leven zijn keuzes - goed of slecht - onderdeel van de ervaring.

Sla het spel regelmatig op

Mocht je dan tóch niet tevreden zijn met de afloop van een missie, dan is het wel zo handig om een recente savefile achter de hand te hebben. Naast dat je in kunt stellen hoe vaak het spel zichzelf automatisch opslaat, is het ook verstandig om na elk belangrijk gevecht of spannende plottwist je game handmatig op te slaan. Zo kun je altijd nog terug naar een recent moment in het spel toen alles nog koek en ei was. Tijdens het verkennen van de open spelwereld kun je ook veel sterkere vijanden tegen het lijf lopen die je in een paar klappen van het leven beroven, dus ook dan is een recente savefile wel zo fijn.

Leer Gwent spelen

Geheel optioneel – maar wel érg leuk – is het kaartspelletje Gwent. Veel personages in The Witcher 3 spelen het, en je kunt ze uitdagen. Je begint zelf met een vrij zwak deck met een aantal generieke kaarten, maar door te winnen van bepaalde spelers verkrijg je soms speciale, sterke kaarten die je een geduchte speler maken. Ongeacht de samenstelling van je deck is Gwent een strategisch spel en zul je er beter in moeten worden – oefenen is het devies. Besef je vooral dat je twee potjes moet winnen om een tegenstander te verslaan, en dat je dus genoeg kaarten moet overhouden voor een tweede – en bij gelijkspel derde – ronde. Heb je geen zin om Gwent te leren, dan kun je het gewoon negeren, maar later in het spel levert het wel enkele zeer interessante missies op!

The Witcher 3 tips tricks

Maak zo snel mogelijk diverse potions en oliën – en mediteer

Door potions en oliën te vinden in de spelwereld of een papiertje met de bereidingswijze te vinden, breidt je je arsenaal in rap tempo uit. Potions kun je bijvoorbeeld gebruiken om je leven mee aan te vullen of in het donker te zien, en door je zwaarden met oliën in te smeren haal je extra hard uit naar specifieke monsters. Potions, oliën en ook bommen hoef je maar één keer te vinden of aan te maken – daarna hoef je alleen maar te mediteren via het menu om al deze items in één klap aan te vullen met een enkele portie alcohol. Dan moet je natuurlijk wel alcohol – zoals een biertje of wijn – in je inventaris hebben.

Leer het verschil tussen dodgen, rollen en pareren

Tijdens zwaardgevechten in The Witcher 3 heb je diverse ontwijkmanoeuvres tot je beschikking. Een dodge is een kleine beweging in de richting die je indrukt en door te rollen wijk je een stuk verder uit voor een aankomende aanval – maar duurt het ook langer voordat je weer op je voeten staat. Met een goed getimede parry – als het even kan nét wanneer de vijand aanvalt – schakel je je tegenstander kort uit, waardoor je zelf tijd hebt om een aanval in te zetten. Die laatste optie is essentieel wanneer een vijand een schild heeft waar je niet doorheen komt!

The Witcher 3 tips tricks

Loot alles

De spelwereld van The Witcher 3 zit bomvol met allerlei items die je kunt pakken. Kistjes, zakken, tonnen, de lichamen van verslagen vijanden: bijna alles bevat wel handig materiaal. En dan hebben we het nog niet eens gehad over de honderden ingrediënten die je in de natuur kunt vinden. Het spreekt voor zich dat het de moeite loont om dat zoveel mogelijk te doen. Niet alleen kun je jezelf zo uitrusten met sterkere panters, handschoenen, broeken, schoenen en zwaarden, je kunt al het overige materiaal ook doorverkopen aan handelaren en smids om geld te verdienen.

Spaar voor Witcher-gear

Hoewel; verkoop zeker niet teveel van je verzamelde ingrediënten en materialen! Door diverse schattenjachten in de game te voltooien, ontvang je gidsen waarmee je bij meestersmids speciale Witcher-kledij en wapens kunt laten maken. Deze kledij kun je ook meerdere malen upgraden, maar zeker de sterkere varianten kosten je erg veel materialen. Je hebt daar soms heel specifieke materialen voor nodig die ongelooflijk duur zijn om te kopen, dus als je die al in je inventaris hebt zitten bespaar je duizenden munten. En geloof ons, de Witcher-gear is de moeite waard: niet alleen oogt het superstoer, het behoort ook tot de sterkste gear in de game. Hoe je de speciale meestersmids kunt vinden, moet je zelf achterhalen…

The Witcher 3 tips tricks

Nog een paar kleine tips om je avontuur zo soepel mogelijk te laten verlopen:

  • Je kunt de moeilijkheidsgraad op elk moment aanpassen. In het menu kun je ook specifiek de moeilijkheidsgraad van Gwent veranderen.
  • Vijanden levelen niet met je mee, dus vooral in het begin van de game ben je ‘underpowered’; hou vol en je merkt dat je gedurende het spel steeds sterker wordt.
  • Op specifieke plekken in de game staan ‘stashes’, op de map aangegeven met groene kistjes. Hier kun je zonder zorgen allerlei items en gear uit je inventaris in droppen. Welke stash je ook opent, alle spullen die je er in hebt gelegd kun je er vinden. Daardoor hoef je niet alles mee te zeulen en zit je minder snel aan je inventarislimiet.
  • Over je maximale inventaris gesproken: er zijn specifieke skills die je kunt ontgrendelen om meer gewicht met je mee te kunnen dragen. Ook zijn er betere zadeltassen voor je paard Roach te koop, waarmee je inventarislimiet ook wordt vergroot.
  • Daarbij kun je ook allerlei andere uitrusting voor Roach vinden. Met betere oogkleppen slaat ze minder snel op hol in het bijzijn van vijanden en duurdere zadels laten hem langer sprinten. Diverse trofeeën die je van grote verslagen vijanden pakt, kun je ook aan Roach hangen; deze leveren diverse bonussen op.
  • Ben je aan het zwemmen en word je aangevallen door een stel Drowners? Neem een duik, want door onderwater met je kruisboog te schieten knal je ze vaak in één schot dood!
  • Bekijk welk level je voor een missie nodig hebt in het missiemenu. Je maakt het jezelf onnodig moeilijk wanneer je een hoofd- of zijmissie of een Witcher Contract aangaat terwijl je zelf vijf of meer levels lager bent. Gewoon later terugkomen dus! Maar wacht niet te lang: ben je gruwelijk overleveled, dan ontvang je nauwelijks ervaringspunten voor het klaren van een missie.
  • Kijk uit voor afgronden: Geralt kan niet van grote hoogtes vallen, in tegenstelling tot personages uit de Assassin’s Creed-reeks!
  • Soms vind je in de wereld van The Witcher 3 vreemde valuta waarmee je niets kunt kopen. In Novigrad is een bank waar je dit in kunt wisselen voor bruikbaar geld.
  • Diverse handelaren hebben ook Gwent-kaarten te koop. Houd er rekening mee dat bepaalde speciale kaarten alleen bij specifieke personages te winnen zijn – en na bepaalde missies zijn deze nooit meer in het spel verkrijgbaar.

Het zijn een hoop tips, maar met bovenstaande informatie ga je perfect voorbereid op reis in de prachtige wereld van The Witcher 3: Wild Hunt. Veel avontuurlijk plezier toegewenst!