Grand Theft Auto 6: Wat weten we tot nu toe (niet)?

Een hoop geruchten en dromen

Grand Theft Auto 5 is al jaren uit en sinds vorig jaar kunnen we van Red Dead Redemption 2 genieten. Dat betekent dat ontwikkelaar Rockstar zijn handen vrij heeft om aan nieuwe projecten te werken. En het moet wel heel raar lopen als één van die projecten niet Grand Theft Auto 6 is. Maar wat weten we tot nu toe over de game… of beter gesteld, wat weten we allemaal nog niet?

Het korte antwoord daarop is dat we nog nagenoeg niets weten. Er zijn al genoeg geruchten online verschenen de afgelopen jaren, maar zoals gewoonlijk moeten we die met een korreltje zout nemen. Toch is het interessant om deze geruchten alvast eens onder te loep te nemen en te dagdromen over wat GTA 6 allemaal zou kúnnen gaan bieden.

In 2016 – ruim twee jaar voordat Red Dead Redemption 2 in de schappen lag – begonnen er al berichten te verschijnen over een mogelijke Grand Theft Auto 6. Toen zou een anonieme Rockstar-werknemer al hebben gemeld dat Rockstar bezig was met de voorbereidingen voor de titel, die op dat moment nog geen concrete locatie zou hebben. Diezelfde bron zou hebben geclaimd dat Rockstar ooit aan een GTA-game werkte die zich in Tokio afspeelt, maar dat is natuurlijk geen garantie voor de plek waar Grand Theft Auto 6 zich afspeelt.


Voor wie de Yakuza-reeks heeft gespeeld is Tokio geen onbekend terrein.

De locatie

Tokio is dus een optie. Het zou wel een behoorlijke verandering zijn voor de reeks, want die speelt zich op GTA Londen na altijd in de Verenigde Staten af. Rockstar is dan ook een meester in het op de hak nemen van de typisch Amerikaanse cultuur en de bijbehorende stereotypen, media-uitingen en locaties. Aan de andere kant maakt dat wel extra nieuwsgierig wat de ontwikkelaar allemaal zou kunnen klaarspelen met een GTA die zich in een compleet ander werelddeel afspeelt. Tokio is natuurlijk ook erg modern en westers, maar kent genoeg cultuurverschillen voor een verfrissende ervaring. Aan de andere kant: hebben we daar al niet de Yakuza-reeks voor?

Kortgeleden werd er een anoniem bericht op Pastebin geplaatst – dat bericht is inmiddels alweer verwijderd – waarin werd gemeld dat GTA 6 terugkeert naar diverse locaties uit eerdere games. Spelers zouden kunnen reizen tussen Liberty City en Vice City. Hierin werd overigens ook geclaimd dat men in de huid zou kruipen van een drugsdealer die zich omhoog werkt in het criminele circuit. Een uitgebreidere versie van Liberty City en het nog altijd populaire Vice City, met behoorlijk wat landschap daar tussenin, zou in ieder geval qua omvang passen bij de ambitie die Rockstar de laatste jaren toont. En Vice City kan na Liberty City in GTA 4 en Los Santos in GTA 5 wel weer een nieuw likje verf gebruiken.


Het Romeinse cijfer VI zou perfect passen bij een game in Vice City.

Maar wordt het niet eens tijd voor een compleet nieuwe locatie? We willen in ieder geval verrast worden. Tegelijk lijkt het ons verstandig dat Rockstar het huidige openwereldgenre eens goed onder de loep neemt: veel gamers hebben de gigantische open werelden zonder echt spannende opvulling wel een beetje gezien. Misschien moet GTA 6 minder focus op grootte, en meer focus op inhoud leggen.

De hoofdpersonage(s)

Op bovenstaand gerucht over een drugsdealer na, zijn er geen substantiële geruchten over de mogelijke hoofdpersonage(s) te vinden. GTA 5 was redelijk uniek in de zin dat het je liet schakelen tussen drie verschillende personages. Het lijkt ons eigenlijk sterk dat Rockstar wederom voor een dergelijke constructie kiest. Wat GTA wat ons betreft nog wel mist, is een sterke vrouwelijke hoofdrol. Eerdere Grand Theft Auto-games hebben allerlei personages uit verschillende leefmilieus en periodes behandeld, maar een vrouwelijk hoofdpersonage ontbreekt daar nog aan. De tijd is er rijp voor. Met Red Dead Redemption 2 heeft de ontwikkelaar getoond dat het prima sterke vrouwelijke rollen kan schrijven – denk maar aan de stoere Sadie.


Rockstar wist met Sadie al een sterke vrouwelijke rol te schrijven in Red Dead Redemption 2.

Wat verandert Rockstar aan de gameplay van GTA 6?

Hoe de gameplay van Grand Theft Auto 6 er uit gaat zien, blijft ook giswerk. De basis blijft hoogstwaarschijnlijk hetzelfde: spelers verkennen een open wereld en kunnen diverse verhaalmissies op zich nemen, waarin een hoop gereden en geschoten wordt. Het lijkt ons erg sterk dat Rockstar van deze succesformule afwijkt.

Qua realisme kan het altijd twee kanten opgaan bij Rockstar. Sommige GTA-games richten zich vooral op het plezier van het verkennen van de spelwereld en de actie, terwijl anderen meer focus leggen op het simulatieaspect. Zo kun je in GTA: San Andreas allerlei kapsels kiezen en word je dikker of dunner afhankelijk van hoeveel je eet en hoeveel beweging je krijgt. Red Dead Redemption 2 nam deze drang naar simulatie nog iets verder en maakte het nagenoeg verplicht om af en toe te eten, jezelf te wassen en zo nu en dan je paard een oppoetsbeurt te geven. Dit aspect werd niet door alle spelers even goed ontvangen, maar we verwachten dat Rockstar zich hier weinig van aantrekt en gewoon lekker zijn eigen ding doet.


Gaan we in GTA 6 ook onze auto moeten wassen?

Een ander aspect van zowel de GTA- als de RDR-games die wel een opfrisbeurt kan gebruiken, is de missiestructuur. De games van Rockstar draaien om het ultieme gevoel van vrijheid, maar tijdens missies wordt die vrijheid enorm ingeperkt. Vaak moet je je aan een vaste route houden – daar van afwijken levert meestal een game over-scherm op – en het is meestal mogelijk om een missie maar op één specifieke wijze te klaren. Hoe tof zou het zijn als de ontwikkelaar de vrijheid die spelers ervaren niet inperkt tijdens de missies? Laat ons zelf maar creatief nadenken en kiezen hoe we een klusje klaren! Dit zou een uitstekende volgende stap zijn die de GTA-reeks naar een hoger niveau tilt.

Wanneer en op welke platforms verschijnt GTA 6?

Hoewel nog niets zeker is, lijkt het onwaarschijnlijk dat Rockstar Grand Theft Auto 6 in 2019 al aankondigt. Het bedrijf ondersteunt nog altijd GTA Online en is nog druk met het uitbreiden van de vorig jaar gelanceerde online modus van Red Dead Redemption 2. Een eerste teaser of onthulling van GTA 6 zou logischer zijn in 2020, met een release later dat jaar of misschien zelfs in 2021.


 Het zou een gewaagde zet zijn als GTA 6 inderdaad een maand lang exclusief op PS5 is.

Dat brengt ons ook meteen bij de systemen waarop Grand Theft Auto 6 verschijnt. Hoewel een release op PlayStation 4 en Xbox One niet onmogelijk is, zou het logischer zijn dat GTA 6 volledig wordt opgebouwd voor de nieuwe generatie consoles – de PlayStation 5 en nieuwe Xbox dus. Hoewel ook hier geen zekerheden zijn, zou deze generatie eind volgend jaar wel eens in de winkels kunnen liggen. Een release van GTA 6 kort na lancering – of misschien zelfs tijdens de lancering! – zou een geweldig startschot voor de nieuwe generatie zijn. En uitgaande van het verleden, komt GTA 6 vast uiteindelijk op PC uit, maar meteen bij release waarschijnlijk nog niet. Het eerder genoemde gerucht van Pastebin maakte overigens ook melding van een exclusieve periode van een maand op de PlayStation 5. Dit lijkt ons weer wat ongeloofwaardig, want een franchise als GTA heeft dit echt niet nodig. Dat het een slimme strategische zet van Sony zou zijn, staat wel buiten kijf… maar wij hebben er voor nu een hard hoofd in.

Er is meer dan genoeg giswerk over Grand Theft Auto 6 dus, en dromen over de vele mogelijkheden die een nieuwe game in de reeks kan bieden is ook een fijne bezigheid. Maar tot Rockstar daadwerkelijk met een officiële aankondiging komt, blijft het bij dat: dromen. Gelukkig moet het wel heel gek lopen als de droom van een nieuwe GTA uiteindelijk niet uitkomt.