De surrealistische wereld van Zelda: Link’s Awakening

Beleef bizarre avonturen op Koholint Island

Eindelijk is The Legend of Zelda: Link’s Awakening voor de Switch verkrijgbaar. Deze bijzondere Zelda-game is herkenbaar voor veel fans van de reeks, maar voelt tegelijk compleet uniek aan dankzij de unieke locatie en diens inwoners. Een Zelda-game was nog nooit zó vreemd…

Beelden zeggen meer dan woorden! Wil je dit artikel liever beluisteren en ondertussen gameplay bekijken? Bekijk dan onze 645-video:

 

Link’s Awakening is een remake

Wist je dat The Legend of Zelda: Link’s Awakening op de Switch eigenlijk een remake is? Het origineel verscheen in 1993 (meer dan 25 jaar geleden!) op de Game Boy. Toen bestond de spelwereld nog vooral uit verschillende grijstinten. Vijf jaar later verscheen er ook een versie voor de Game Boy Color, dit keer wél met verschillende kleuren en een exclusieve kerker om te doorlopen.

De Switch-versie van Link’s Awakening maakt natuurlijk gebruik van de extra kracht in de Switch ten opzichte van die oude Nintendo-handhelds. Daardoor komt de spelwereld tot leven als nooit te voren. De prachtige, kleurrijke graphics geven het idee dat een speelgoeddoos tot leven komt. Ook de catchy muziek is naar de moderne tijd vertaald. Dat is extra leuk voor mensen die in hun jeugd het origineel hebben gespeeld, aangezien je na al die jaren dit klassieke spel opnieuw kunt ervaren met de technologie van deze tijd.

Anders dan andere Zelda’s

Waar bijna alle Zelda-games zich afspelen in het koninkrijk van Hyrule, daar pakt Link’s Awakening het heel anders aan. Link lijdt schipbreuk en spoelt aan op het mysterieuze Koholint Island. Een meisje genaamd Marin sleurt hem mee van het strand naar haar huis, waar Link ontwaakt. Omdat dit spel zich nu eens niet in Hyrule afspeelt, zit de spelwereld vol met unieke locaties die je in geen andere Zelda-game vindt. Gelukkig bestaat het eiland ook uit diverse gebieden die op een vreemde manier erg herkenbaar zijn…

Sowieso voelt je reis over Koholint Island bij tijden bizar aan. Bovenop de berg van het eiland ligt bijvoorbeeld een gigantisch ei waar de Wind Fish in zit. Link moet acht instrumenten verzamelen om deze Wind Fish te wekken. Waarom hij dat precies moet doen en wat er gebeurt wanneer de Wind Fish ontwaakt, is alleen niet helemaal duidelijk. Wat is hier toch in vredesnaam aan de hand?

Help, er zit Mario in mijn Zelda!

Alsof dat nog niet opvallend genoeg is, kom je tijdens je reis een aantal unieke personages en vijanden tegen die helemaal niet in een Zelda-game thuis lijken te horen. Al in het dorpje waar je ontwaakt stuit je op een opvallend wezen: de blaffende Chain Chomp, de aan een ketting hangende bal met vlijmscherpe tanden die we normaal alleen in Mario-games treffen. Bezoek de plaatselijke arcadehal om de grijpmachine uit te testen en je kunt zelfs een Yoshi-pop winnen! En is dat nou een Shy-Guy die je moet verslaan? Dit valt des te meer op, omdat diverse elementen die normaal de norm zijn hier volledig ontbreken. Over Zelda, Ganon of de Triforce wordt geen woord gerept.

Het wordt nog gekker wanneer je met Link in de grotten en catacomben van het eiland afdaalt. Opeens verandert het cameraperspectief en speel je een 2D-plaformer! Net als in de klassieke Mario-games loop je van links naar rechts en stuit je zelfs op Goomba’s en Piranha-planten die uit putten koekeloeren.

De connectie met Twin Peaks

Het vreemde gevoel dat je bekruipt wanneer je deze herkenbare en tegelijk compleet andere spelwereld verkent, is geen toeval. De game werd begin jaren 90 ontwikkeld, kort nadat de populaire, surrealistische serie Twin Peaks op televisie verscheen.

Nintendo heeft jaren later toegegeven behoorlijk geïnspireerd te zijn geraakt door deze serie en elementen ervan in Link’s Awakening te hebben verwerkt. Zo staat het kleine dorpje op Koholint Island en diens inwoners het gehele spel lang centraal. Net als in Twin Peaks draaien alle gebeurtenissen om deze ietwat vreemde inwoners en blijf je telkens naar deze locatie terugkeren.

Bomvol met activiteiten

Naast je missie om de instrumenten te verzamelen en daarmee de Wind Fish te wekken, is er genoeg te doen op Koholint Island. De eerder genoemde grijpmachine zorgt voor urenlang vermaak, zolang je er natuurlijk de Rupees voor hebt. Je kunt ook een lijntje uitwerpen in de plaatselijke visvijver. Wie weet vang je wel een grote vis… of iets anders.

De game bevat daarnaast ook een uitgebreid minispel waarin je aan het ruilen slaat. Diverse inwoners van het eiland hebben namelijk specifieke spullen nodig, en door met de juiste inwoners te ruilen speel je uiteindelijk iets heel handigs vrij. Wie wat nodig heeft en welke volgorde je moet aanhouden, moet je zelf maar ontdekken!

Maak je eigen kerkers

Nintendo heeft ook enkele nieuwe dingen toegevoegd aan deze remake van Link’s Awakening. Zo loopt de lugubere doodgraver Dampé in dit spel rond. In het origineel was hij nergens te bekennen, omdat hij pas geïntroduceerd werd in het later uitgekomen Ocarina of Time. 
Vind je zijn huisje ergens op Koholint Island, dan geeft hij je de mogelijkheid om je eigen kerkers te ontwerpen, die je eventueel kunt voorleggen aan je vrienden om te kijken of zij je snelste tijd kunnen verslaan. Kerkers ontwerp je door verschillende kamers uit bestaande kerkers te verzamelen en die te combineren in je eigen creatie bij Dampé.

Je reis over Koholint Island belooft dus een even vreemd als magisch avontuur te worden. Ben jij klaar om met Link de vele mysteries van het eiland te ontdekken? The Legend of Zelda: Link’s Awakening is nu verkrijgbaar voor de Nintendo Switch. Via de speciale Triforce Edition ontvang je naast de game ook een echte Triforce-lamp!

Standaard Editie Triforce Edition